Bevételben is visszaesett a Man Utd

A világ húsz, legnagyobb bevételt generáló futballklubjának összbevétele az előző idényben az 5.4 milliárd eurót is meghaladta, ez pedig egy év alatt 400 millió eurós (nyolcszázalékos) növekedést jelent – olvasható a Deloitte üzleti tanácsadó cég által összeállított Football Money League című elemzés 17. kiadásában.

Ez a kilencedik egymást követő év, hogy a Real Madrid végzett a Money League-rangsor élén (eddig a Manchester United tartotta a csúcsot nyolc évvel), az idén 518.9 millió euró bevételt könyvelhetett el. Ebből az összegből a gazdasági tevékenység bevétele 211.6 millió eurót tett ki (ez 7.8 millió eurós, vagyis négyszázalékos emelkedésnek felel meg), a közvetítési jogdíjakból származó bevétel pedig 188.3 millió euró volt (e tekintetben 5.7 millió eurós, tehát háromszázalékos volt a növekedés).

A Barcelona megőrizte második helyét, míg a Bayern München elorozta a harmadik pozíciót a Manchester Unitedtől, köszönhetően annak, hogy az előző idényben három jelentős címet is begyűjtött (német bajnokság, Német Kupa, Bajnokok Ligája).

Dan Jones, a Deloitte Sport Üzletági Csoportjának partnere elmondta: „A Real Madrid magabiztosan őrzi első helyét a Money League-rangsorban, noha a 2012–2013-as idényben egyetlen címet sem nyert. A klub sikerének egyik záloga, hogy a kedvezőtlen gazdasági körülmények ellenére is – különösen a Spanyolországban tapasztalhatóra – minden eddiginél nagyobb gazdasági bevételt könyvelhetett el a hazai és a nemzetközi színtéren egyaránt. Ennek köszönhetően tovább tudta növelni előnyét a Money League-rangsorban a második helyezett Barcelonához képest, így már harminchat millió euró a különbség kettejük között.

Mindkét spanyol klub számottevő bevételre tett szert az egyénileg kialkudott közvetítési szerződéseiből, ez az egyik legfontosabb oka annak, hogy európai versenytársaiknál jelentősen nagyobb bevételt termelnek évről évre. A húsz legjelentősebb klub összesített bevétele a világgazdaság fejlődését messze meghaladó mértékben, nyolc százalékkal emelkedett a 2012–2013-as szezonban, és az egyes klubok is majdnem minden esetben növekedést könyvelhettek el. A bővülés pedig úgy lett ilyen mértékű, hogy ebbe még bele sem számoltuk a Premier League és a Bundesliga rekordösszegű közvetítési szerződéseit, amelyek hatása a jövő évi Money League-rangsorban jelentkezik majd. Meg kell említeni továbbá, hogy a harminc legjelentősebb klub mindegyike százmillió eurónál nagyobb bevételt ért el. Az első Money League-rangsorban – az 1996–1997-es idényben – ez még csak a Manchester Unitedre volt érvényes, és egészen 2007–2008-ig kellett várni arra, hogy az első húsz helyezett klub mindegyike elérje ezt a szintet. Ez a bevételnövekedés ékes bizonyítéka annak, hogy a világ első számú sportága napjainkban is egyre nagyobb népszerűségre tesz szert világszerte.”

A Money League-rangsor történetében az idén fordult elő először, hogy a Manchester United nem került az első három közé, a Bayern München ugyanis visszaszorította a negyedik helyre. A német klub a 2012–2013-as szezonban a hazai és nemzetközi porondon is egyeduralkodó volt, így nem meglepő, hogy 431.2 millió eurós összbevételével (ez 62.8 millió eurós, azaz 17 százalékos emelkedést jelent) a harmadik helyre lépett előre.

Austin Houlihan, a Deloitte Sport Üzletági Csoportjának szenior menedzsere így nyilatkozott: „A Bayern előző évi triplázásának köszönhetően a gazdasági tevékenységből származó bevételük elérte a 237.1 millió eurót, ami tizennyolc százalékos növekedésnek felel meg. A bajorok több mint ötvenöt millió euró pénzdíjat kaptak az UEFA-tól a Bajnokok Ligája-győzelmükért, emellett továbbra is szinte minden hazai mérkőzésükön telt ház előtt játszanak az Allianz Arenában, ez pedig mérkőzésenként 3.4 millió euró bevételt jelent a jegyeladásokból. További növekedés várható a 2013–2014-es szezonban is, hiszen meghosszabbították szerződésüket a Lufthansával és a Coca-Colával, valamint újrakötötték megállapodásukat a mezszponzor Deutsche Telekommal.

A Manchester United ugyan egy helyet visszacsúszott a Money League-rangsorban, nemrégiben több új támogatási szerződést is kötött, amelyek a 2013–2014-es szezon bevételeit jelentősen megemelik – így ez a visszaesés csak átmenetinek ígérkezik. Ha ehhez hozzávesszük, hogy a Premier League hároméves közvetítési szerződései a 2013–2014-es szezontól kedvezőbb feltételek mellett újulnak meg, nem zárható ki, hogy a klub jövőre közel ötszázmillió eurónyi bevételt is elkönyvelhet. Ami a 2014 utáni időszakot illeti, a Unitednek biztosítania kell a rendszeres Bajnokok Ligája-szereplést, ha újra harcba akar szállni a Money League-rangsor első helyezéséért, amelyet legutóbb a 2003–2004-es idényben tudhatott magáénak.”

Az első húsz helyezett között öt másik angol klub is található, közülük is a Manchester City – töretlen fejlődésének újabb jeleként – az idén már a hatodik helyre lépett előre. Gazdasági sikereinek köszönhetően az idén először sikerült megelőznie a rangsorban két másik Premier League-klubot, a Chelsea-t (7.) és az Arsenalt (8.).

Bár a 12. helyezett Liverpool összbevétele számottevő (kilencszázalékos) növekedést mutat, az 1999–2000-es idény óta most először fordult elő, hogy a klub nem az első tíz hely valamelyikét foglalta el a rangsorban. Könnyen elképzelhető, hogy a „vörösök” – akik a Bajnokok Ligájában nem induló klubok közül a legelőkelőbb helyen végeztek a rangsorban – jövőre újra ott lesznek a legjobb tíz között, köszönhetően a Premier League-gel kötött új közvetítési szerződésnek. A jogdíjbevételek növekedésének hála, más angol klubok (például az Everton, a Newcastle vagy a West Ham) is jó eséllyel pályázhatnak jövőre az első húsz helyezés valamelyikére. A Tottenham annak ellenére megőrizte 14. helyét, hogy a pályán csalódást keltő teljesítményt nyújtott az előző szezonban.

A tárgyév egyik sikertörténete a Paris Saint-Germain felemelkedése volt, a francia klub ugyanis most először szerepelt az első ötben. Összbevétele a 2010–2011-es szezon óta közel a négyszeresére nőtt (tavaly már 398.8 millió euró volt), ezen belül is a gazdasági bevétel 254.7 millió eurót tett ki – egyetlen forrásból még sohasem szerzett ekkora bevételt egyetlen futballklub sem.

Houlihan hozzátette: „A legnagyobb előrelépést az idei Money League-rangsorban a PSG produkálta, olyannyira, hogy francia klub ilyen előkelő helyen még nem végzett a rangsorban. Franciaországból nem is került be más klubcsapat az első húszba. A klubnak az elkövetkező években várhatóan bérelt helye lesz a legjobb ötben, hiszen továbbra is élvezi a nagyra törő terveikről híres katari tulajdonosok támogatását és jelentős üzleti sikereket ér el. A PSG nagy vihart kavart azzal, hogy a 2012–2013-as szezon második felében leigazolta David Beckhamet, ez pedig világszerte javította a klub renoméját. Ami még ennél is fontosabb: a pályán kívüli üzleti siker a pályán is meghozta gyümölcsét, hiszen tizenkilenc év után először nyert francia bajnoki címet a klub.”

Azzal, hogy kiváló európai kupaszereplésének köszönhetően a Galatasaray és a Fenerbahce is ott van a Money League-rangsorban, a 2005–2006-os idény óta első ízben történt meg, hogy két olyan klub is található az első húsz helyezett között, amely nem az öt legnagyobb európai bajnokság valamelyikében játszik.

Houlihan megjegyezte: „Bár ezúttal is az öt legnagyobb európai bajnokság klubjai uralják a rangsort, a Galatasaray és a Fenerbahce be tudott kerülni az első húszba, sőt egyetlen brazil klubként a Corinthians is ott van az első harmincban, ami azt mutatja, hogy hosszú távon egyre nagyobb konkurenciát jelenthetnek a feltörekvő országok klubjai is. Az adott ország gazdasági növekedése, a futballszerető helyi közönség, valamint a fejlődő infrastruktúra mind olyan tényező, amely abba az irányba mutat, hogy a legnagyobb helyi klubok jelentős bevételnövekedést érhetnek el a jövőben. A Galatasaray stadionját, a 2011-ben megnyílt Türk Telekom Arenát sokan Európa egyik legjobb sportlétesítményének tartják, és ez a stadion is jól példázza, hogy egy-egy korszerű létesítménynek mekkora szerepe van a gazdasági sikerben.”

***

Jelen sajtóközlemény a 2014 januárjában kiadott Deloitte Football Money League felmérés alapján készült. Amint az a kiadványban is olvasható, a bevételi adatok az egyes klubokhoz tartozó cégeknek, illetve cégcsoportoknak a 2012–2013-as idényre vonatkozó éves beszámolóiból, illetve más közvetlen forrásokból származnak.
A futballcsapatok relatív vagyona, illetve értéke többféleképpen is meghatározható. A Deloitte Football Money League-rangsor elkészítésekor bevételadatokat használtunk, mivel ez a pénzügyi helyzet egyik legkönnyebben hozzáférhető és összehasonlítható mérőszáma.
Az árbevétel összege nem tartalmazza a játékosok átigazolási díjait, az általános forgalmi adót, valamint az egyéb forgalmi alapú adónemeket. Néhány esetben korrekciót hajtottunk végre az összes bevétel értékében, hogy ezáltal – szerintünk – relevánsabb összehasonlítást tegyünk lehetővé az egyes klubok között.
A kiadvány elkészítése során nem vizsgáltuk, illetve nem ellenőriztük az egyes klubok pénzügyi beszámolóiban közölt információk, illetve az egyéb források helytállóságát.
A nemzetközi összehasonlítások lehetővé tétele érdekében a 2012–2013-as idényre vonatkozó összes számadatot a 2013. június 30-án érvényes árfolyamon számítottuk át. Az összehasonlító adatok a Deloitte Football Money League korábbi kiadásaiból, a vonatkozó éves beszámolókból, illetve egyéb közvetlen forrásokból származnak.
Az év folyamán közzétesszük még a Deloitte Annual Review of Football Finance című kiadványunkat is, amely részletesebben elemzi az angliai és az európai futballfinanszírozás helyzetét.

nso